5 tips för att lyckas med Facebook-tävlingar

Facebook 1

Vi på Goodpr hjälper våra kunder med bland annat Facebook. Såhär innan påsk har de flesta företag tävlingar på både bloggar, Facebook, Instagram m.m. Men hur lyckas man egentligen med tävlingen? Hur fångar man nya följare som är potentiella kunder? Här delar vi våra fem bästa tips!

Attraktiv  layout

En bild betyder mer än 1000 ord, därför är din design A och O för att ditt företags tävling ska stå ut i mängden. Ett tips är att marknadsföra flera bilder, analysera statistiken &, sist men inte minst, inaktivera de bilderna som inte ger önskat resultat.

Våga ta risker

Våga ta risken i att marknadsföra er på sociala medier. Våga gå utanför utanför er comfort zone genom att testa er fram och inkludera sociala medier i er marknadsföring. Att invistera tid och pengar i Facebook kommer få varumärket att växa.

Skräddarsy priset efter din målgrupp

Ge de tävlande ett pris som får dem att vilja delta i tävlingen och veta mer om ditt varumärke. Priset ska i första hand vara av värde och intresse för följarna och sen främja dem. Ett riktigt bra pris leder ofta till fler tävlande, därför är det ingen idé att snåla.

Var aktiv & engagerande på Facebooksidan

Glöm aldrig att vara aktiv och engagerande på er Facebook sida. Interagera med kommentarer, var lyhörda och jobba alltid med snabb respons till kunderna. Fokusera inte bara på innehållsproduktion utan anamma Facebook för en ny sorts kunddialog som kan främja ditt varumärke. Till exempel kan ni aktivera kunderna under tävlingar med bland annat ledtrådsinlägg som håller medvetenheten om tävlingen, men också varumärket, uppe.

Var konsekvent

En Facebooksida med kontinuitet, tydligt budskap och aktiv kommunikation är oftast nyckeln till framgång på Facebook idag. Det är viktigt att ni är konsekventa i ert arbete med både Facebooksidan och dess innehåll som t.ex. tävlingar. Bestäm er för den grafiska profilen ni ska använda på sidan, hur språket skall vara samt hur kontinuteten på sidan ska se ut. Detta ska självklart gå hand i hand med varumärkets grundläggande branding och marknadsplan.

Till sist…

Sociala medier bör vara med i ditt företags marknadsplan. Det ska inte ses som utomstående. För att lyckas med sociala medier och varumärkesbyggandet som kommer därtill är det viktigt att inkludera sociala medier i allt från marknadsbudget till strategier. Arbetet med sociala medier bör även gå hand i hand med andra marknadsaktiviteter såsom annonsering. Precis som med allt annat inom marknadsföring och PR behövs en stark strategi och en budget för att Facebook och andra sociala medier ska kunna hjälpa ditt företag på marknaden.

Behöver du hjälp med din Facebooksida?
Kontakta oss gärna på info@goodpr.se